¡Hola!

Igår var jag och några frivilliga från min skola på ett museum. Det var fint men ärligt talat så förstod jag inte vad det hela handlade om! Guiden pratade ganska snabbt på spanska, jag förstod helheten men inte detaljerna!

 

Det hålls i alla fall (som jag förstod det) en fest i Spanien varje år som går ut på att konstnärer ställer ut ett verk som de gjort i brännbara material. De ställer ut dem på offentliga platser så att befolkningen kan få se, sedan ska de rösta om vilken skulptur de tycker är finast. Den skulptur som fått flest röster hamnar på museet! De andra bränns upp!! Det var i alla fall så jag förstod det! Det blir fest runt elden och alla häller vatten på varandra eftersom att det blir så varmt! (detta är i början av sommaren…)

PUSS

Kommentarer
Postat av: Alma

Det stämmer bra :) Festivalen heter Hogueras och hålls varje sommar i juni tror jag. Det är helt galet. Skulpturerna står mitt i stan på olika platser, alldeles vid bostadshusen mm. Sen sätter dom eld på alltihop och så ropar alla efter "bomberos" och då kommer brandkoren och sprutar vatten ur sina enorma slangar på allt ihop till publikens jubel.

2011-09-25 @ 16:21:45
Postat av: Lotta

Haha! Estan loca! Vad får de alla sjuka idéer från? Tomatina i Valencia till exempel! "Vi har inga pengar i det här landet men vi satsar på att köpa in 120 TON tomater som vi kastar på varandra bara för att det är en kul tradition!" Det är vansinnigt!

2011-09-27 @ 18:32:24
Postat av: Ketchup kanske?

2011-09-28 @ 22:44:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0